Lichaamsgerichte Coaching: ontdek de kracht van je lichaam!

door | 14 december 2022

Lichaamsgerichte coach, mindfulness coach, mannencoach, burn-out coach: er zijn ontzettend veel termen waarmee ik mijn eigen werk kan beschrijven. Niet één is er compleet sluitend voor wat ik doe. Maar lichaamsgerichte coaching is altijd het uitgangspunt. Als je uít je hoofd wil komen -wat de meest voorkomende wens is van mijn klanten- dan dien je namelijk contact te maken met je lichaam en gevoel. Hoezo dat? Dat leg ik in deze blog uit.

Maak contact met je lichaam en gevoel

Wat is lichaamsgerichte coaching nu precies? Het zit al in de naam: het focuspunt van de coaching ligt op het lichaam. Onder je lichaam reken ik overigens ook je gevoelens, die zich ín je lichaam bevinden. Het klinkt wellicht een beetje ‘eng’, zeker voor ons mannen, maar dat komt alleen doordat we in het Westen niet gewend zijn om naar ons lichaam te luisteren. En wij mannen hebben daarbij ook nog eens met sterke stigma’s te maken, als het gaat om luisteren naar je gevoel.

We zitten als mens continu in ons hoofd. En als je (hierdoor) stress ervaart en misschien zelfs emotioneel vastloopt, dan gaan we in de overlevingsmodus. Dit is een proces dat meestal onbewust en automatisch gebeurt. Het grootste nadeel hiervan is dat er hierdoor nóg meer aandacht naar ons denken toeschiet.

Omdat de primaire functie van ons brein overleven is, proberen we dan ook via ons hoofd een oplossing voor ons probleem te vinden. En dit is waar ik in de praktijk veel problemen zie ontstaan: we lopen vast in ons hoofd, negatieve gedachten stapelen zich op, versterken elkaar en we vinden in het slechtste geval geen uitweg meer daaruit. Ik spreek hier overigens uit ruime (eigen) ervaring hiermee.

Om gevoelens zoals stress en angst de baas te zijn, mag je juist weer met het lichaam contact maken. En dat begint met in het hier en nu te komen. Dit draait om aarden en aanwezigheid. Vandaar dat mindfulnessmeditatie een belangrijk onderdeel van mijn aanpak is. Maar probeer dit niet met je verstand te begrijpen. Je zal in dit geval eigenlijk een tegennatuurlijke beweging mogen maken, omdat de stress er letterlijk voor zorgt dat alle aandacht en concentratie naar jouw hoofd toeschiet. Dat maakt het zo lastig in de praktijk.

Maar realiseer je: je kunt niet met je hoofd uit je hoofd komen. Emoties zitten in je emotioneel lichaam, wat nauw verbonden is met je fysieke lichaam. Ik schreef overigens eerder een blog die dieper ingaat op deze verschillende lichamen. Je leest hem via DEZE LINK.

Manieren van lichaamsgerichte coaching

Er zijn verschillende manieren van lichaamsgerichte coaching. Persoonlijk werk ik voornamelijk met mindfulnessmeditatie, ademwerk en EFT. En soms zet ik ook koudetraining in. Deze methoden licht ik hieronder kort toe.

Mindfulness helpt je zoals gezegd om in het hier en nu te komen. Maar ik zet zelf ook meditatie(s) in om op een dieper level contact te maken met je gevoel. Je kunt namelijk leren om gevoelens te voelen en uiteindelijk te doorvoelen. Tegelijkertijd leer je afstand te nemen van je gedachten. Je doorbreekt de bemoeienis van je gedachten met je gevoel en leert contact te maken met de primaire bron van onrust, namelijk het fysieke gevoel zelf. Heeft dit voldoende aandacht gehad, dan zwakt dit in de praktijk meestal af en verliest het dus zijn kracht en macht over je.

Meer hierover weten? Lees mijn blog over mindfulnessmeditatie via DEZE LINK.

Ademwerk en met name de verbonden ademhaling -een methode waarbij je de in- en uitademing aan elkaar verbindt- zorgt ervoor dat je op een dieper niveau contact maakt met jezelf. Je krijgt door deze methode meer zuurstof binnen dan normaal, wat van alles losmaakt in jou. Deze methode werkt op fysiek, mentaal, emotioneel én spiritueel niveau! Je kunt zaken tegenkomen (denk aan oude pijn, onverwerkte emoties) die op celniveau in je lichaam zijn opgeslagen en in je onderbewustzijn liggen; dit zijn meestal zaken waar je met de ratio/denken niet bij komt. Via de adem maak je contact hiermee en doorvoel en doorleef je deze zaken. Dit zorgt uiteindelijk voor het kunnen loslaten ervan; een emotionele release.

EFT is een methode waarmee je negatieve emoties in het lichaam neutraliseert. Dit gebeurt via het stimuleren van de acupunctuurpunten (knooppunten van meridianen in ons lichaam). Het uitgangspunt hierbij is dat bepaalde (heftige) emoties zich vastzetten in het lichaam en zo een (fysieke) blokkade vormen. Deze kun je doorbreken door het contact met je lichaam te herstellen. Door het stimuleren van de acupunctuurpunten zorg je ervoor dat de blokkades los kunnen komen en de energie weer vrijelijk stroomt. Energie is ook afgeleid van energy in motion. Het brengt dus je energie weer in beweging. Dit gaat overigens in samenhang met het uitspreken van bepaalde zinnen/intenties.

Koudetraining is ook een manier van lichaamsgerichte coaching, welke ik zelf momenteel in groepssessies inzet. Trainen met kou heeft vele gezondheidsvoordelen zoals: het reduceren van stress, het boosten van je immuunsysteem, het voorkomen van ontstekingen, sneller vet verliezen en het vergroten van je zelfvertrouwen. Een ander belangrijk voordeel van een ijsbad is dat je helemaal in het NU komt en daarbij in contact komt met je binnenwereld. Je bent zo alert en bewust op dat moment door de kou, dat je niet kunt vluchten in je mind. Het helpt je dus om uít je hoofd te komen en de zaken aan te kijken die er echt toe doen.

Waarom werkt lichaamsgerichte coaching?

De reden dat lichaamsgerichte coaching werkt, heeft te maken met het zelfherstellend vermogen van het lichaam. Jouw lichaam is in staat om angst, stress en emotionele pijn de baas te zijn en te doorleven. Hetzelfde geldt voor trauma, mits je in al deze gevallen het lichaam zijn werk laat doen. Maar meestal is het je verstand dat dit proces in de weg zit. Dat komt met name door de eerder genoemde fysiologische respons op stress.

Een andere reden dat je brein hier een stokje voor steekt bevindt zich meer op onbewust niveau: onbewust kan er emotionele pijn liggen in je lichaam & gevoel en wil jouw verstand voorkomen dat je daarmee contact maakt. Het zal er dus voor proberen te zorgen dat je hier zo ver mogelijk vandaan blijven. Daarvoor heeft het beschermingsmechanismen bedacht, zodat jij die pijn (meestal oude pijn) niet meer hoeft te ervaren. Maar het is juist de kunst om dit te doorzien en als het ware hier doorheen te gaan. Want die pijn van vroeger is meestal niet meer van toepassing op het NU. En in die zin word je hierdoor belet om voluit en PUUR te leven.

Als je meer over efficiënt omgaan met pijn wil weten, dan raad ik je aan om mijn blog over het Pijn-Genot-Principe (PGP) te lezen via DEZE LINK.

Een andere reden dat deze manier van coaching werkt, vind je door te kijken naar de primaire functie van een gevoel. Dit is namelijk dat het gevoéld wil worden. En dat doe je dus niet met je hoofd. Voelen doe je door contact te maken met je fysieke en daarmee ook je emotionele lichaam, wat zich op nagenoeg dezelfde plek bevindt. Als je zo pijn en minder prettige emoties (door)voelt, schep je ook weer ruimte voor de positieve (om het maar even een label te geven).

Wil je dus je angst, stress en onrust de baas zijn? Maak contact met je lichaam! Dit is namelijk de ingang. ‘Connect’ vormt niet voor niets het fundament van mijn 3C-Methode.

Getriggerd? Plan dan nu een gratis kennismaking met me in!

COMMENTS

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download

Menfulness Starterskit

Drie zeer korte, effectieve mindfulness oefeningen die je helpen om meer rust in je leven te integreren.

Speciaal voor mannen die op zoek zijn naar rust in hun hoofd en op een toegankelijke manier met mindfulness willen kennismaken.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.