Waarom je als man aan de slag zou mogen met mindfulness meditatie: visie van een mindfulness coach

door | 18 augustus 2022

“Jij zweert toch bij meditatie, Tom?”

Mensen die mij inmiddels een beetje kennen, weten dat ik mannen terug in contact breng met hun innerlijke wereld en hierbij (o.a.) mindfulness meditatie inzet.

De vraag hierboven kreeg ik onlangs, met direct daaropvolgend de vraag: “Ja, leg me dat nou eens uit; wat doet dat dan met je? Ik heb er namelijk niet zoveel mee, zo stil zitten op een kussen”.

Mijn antwoord daarop was dat ik dat niet ‘even tussendoor’ kon uitleggen. Dat komt omdat meditatie geen trucje is dat je leert en bovendien lastig in woorden te beschrijven valt. Alleen door ervaringsgerichte oefeningen kun je namelijk erachter komen wat mindfulness is.

Het is ook zeker niet geschikt voor mensen die op zoek zijn naar de ‘quick fix’ (het sterke gevoel dat ik kreeg bij de persoon in kwestie). Er is aandacht, toewijding en commitment voor nodig om meditatie te integreren in je dagelijks leven en niet iedereen beschikt over deze kwaliteiten.

In deze blog geef ik mijn visie als mindfulness coach op de vraag waarom je als man aan de slag zou mogen met mindfulness meditatie. Hoewel het concept zoals gezegd lastig in woorden te vatten is, ga ik toch een poging wagen om uit te leggen wat het voor je kan betekenen.

Je bent niet je gedachten

Je bent niet je gedachten”. Het is een zin die ik vaak hoorde van mensen om me heen toen ik zelf veel last had van die kritische stem in mijn hoofd.

De stem die we allemaal kennen. Die altijd zijn sterke mening paraat heeft en overal een oordeel over heeft. “Je bent niet je gedachten” bevat inderdaad een mooie waarheid, maar is helaas nietszeggend als je dit nooit erváren hebt.

Mindfulness meditatie leert je dit te ervaren. En dit was voor mij de belangrijkste reden om te beginnen met mediteren. Om een meer gezonde afstand te kunnen nemen van die stem in mijn hoofd, waardoor ik steeds meer de ‘trucjes’ van die stem, ook wel ons ego genoemd, begon te doorzien. En dit creëert keuzevrijheid.

Die stem in ons hoofd is namelijk niet bezig met gelukkig worden. Zijn primaire functie is overleven, vandaar dat hij sneller het gevaar van dingen inziet en jou koste wat het kost veilig wil houden. Echter is het diezelfde stem die je dus ook in die baan of relatie houdt waar jij niet gelukkig bent. Comfort staat voorop, al voelt dit in de praktijk niet altijd comfortabel; soms kan het zelfs heel oncomfortabel voelen.

Als je altijd maar naar die stem blijft luisteren, zal je alles kapot rationaliseren en voornamelijk beslissingen nemen die voortkomen vanuit angst. Je zal je hartsverlangens wegwuiven en niet snel je comfortzone verlaten/vergroten.

Mindfulness meditatie leert je door praktische oefeningen meer afstand te nemen van die stem, waardoor je steeds meer in contact komt met je authentieke kern en innerlijke verlangens. Het filtert als het ware de ‘ruis’ van deze stem weg, waardoor je de rust in jezelf weer ervaart.

De functie van een gevoel

Een andere belangrijke reden om met meditatie aan de slag te gaan, is dat je leert om je gevoelens te voelen. De functie van een gevoel is namelijk dat het gevoéld wordt. Heeft een gevoel voldoende aandacht gehad, dan verliest het zijn kracht en macht over je.

Maar in de praktijk is dit nogal lastig. Ons brein gaat namelijk vaak direct met dit gevoel ‘aan de haal’; het gaat er een betekenis aan hangen en probeert via het denken allerlei oplossingen te verzinnen, vaak met als doel om van dit gevoel ‘af te komen’.

Wat er dan meestal gebeurt, is dat onze gevoelens als een sneeuwbaleffect heftiger worden en meer en meer macht over ons krijgen.

Was er eerst alleen een bepaald gevoel van verdriet, dan ontstaat er door de bemoeienis van ons brein bv. schuld óver dat verdrietige gevoel (“hoe kan ik nou verdrietig zijn, mensen in Afrika hebben het zo veel erger”). En vervolgens volgt er een oordeel op dit gevoel van schuld. En zonder enige bewustwording is het zeer lastig om dit proces te onderbreken, omdat het dus allemaal op een onbewust niveau gebeurt.  

Op een bepaald punt kan dit zo erg worden, dat je het gevoel hebt in je hoofd gevangen te zitten. Dit is een punt waarop je gedachten en gevoelens je leven domineren. Je bent dan volledig één hiermee (gefuseerd heet dat), waardoor je geen enkele vorm van vrijheid meer ervaart. Bij mij persoonlijk is dit een hele tijd het geval geweest.

Mindfulness meditatie leert je om dit proces te doorzien én doorbreken en gevoelens te voelen vanuit de primaire bron: het fysieke gevoel zélf. Plus het leert je om vanuit een neutrale houding met nieuwsgierigheid naar dit gevoel te kijken.

Je hebt namelijk de keuze om je er volledig mee te identificeren of niet. Want net zoals de zin “je bent je gedachten niet” waar is, geldt hetzelfde voor gevoelens. Je bént die gevoelens namelijk niet. Die gevoelens zijn slechts een tijdelijke energie die door je heengaan. Hoe meer je brein hier zich mee bemoeit, hoe lastiger het wordt.

We hebben het nooit geleerd

Helaas hebben wij als mens nooit op school geleerd om deze afstand te nemen van onze gedachten en gevoelens. Je kunt je afvragen waarom dit het geval is, aangezien dit voor mij de belangrijkste vaardigheid is die je maar kunt leren in het leven.

Dit afstand kunnen nemen zorgt namelijk voor de identificatie met je werkelijke kern, een veilige haven waarop je altijd kunt terugvallen. Dit creëert vrijheid, rust en ruimte. Hier heb je meteen het antwoord op de vraag waarom je in mindfulness meditatie zou mogen investeren.

Ook vanuit de opvoeding hebben we het meestal niet geleerd, simpelweg omdat onze ouders dit ook nooit geleerd hebben. Echter is het aan ons de taak om die cirkel te doorbreken, zeker voor ons mannen.

Waarom? Vrouwen zijn naar mijn mening over het algemeen al wat meer afgestemd op hun gevoel. Mede door de stigma’s die er zitten op kwetsbaarheid tonen, hebben wij als mannen hier de grootste stap in te maken. Mogelijk hebben we het voelen en uiten van emoties zelfs actief afgeleerd, omdat we de overtuiging hebben meegekregen dat het “niet hoort bij een man”.

Als je dit nu leest als man en je weet van jezelf dat je jouw gevoelens vermijdt of wegdrukt, stel jezelf dan alsjeblieft één vraag: “Wil ik dit echt doorgeven aan mijn kinderen, of wil ik verantwoordelijkheid hiervoor gaan nemen?” In de praktijk is dit vaak een goede stimulans om hiermee aan de slag te gaan.

Samengevat: de hoofdredenen om als man met meditatie aan de slag te gaan

In deze blog heb ik slechts twee belangrijke redenen benoemd om met mindfulness meditatie aan de slag te gaan. Zo zijn er namelijk vele wetenschappelijke studies die nog tig andere voordelen van de effecten van meditatie aantonen; teveel om hier dieper op in te gaan.

De last van die kritische stem in ons hoofd en het onvermogen om (goed) met gevoelens in contact te komen, zijn voor de meeste mannen herkenbare problemen. En voor mij zijn dit zoals gezegd twee hoofdredenen om als man met meditatie aan de slag te gaan.

In mijn trajecten besteed ik veel aandacht aan mindfulness meditatie en het integreren daarvan in je dagelijks leven. Daarbij bied ik een volledig meditatiepakket aan met oefeningen die je zelf kunt inzetten in specifieke situaties. Tools die een leven lang met je mee zullen gaan.

Man, je bent welkom. Plan via deze link een gratis kennismaking met me in.

COMMENTS

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download

Menfulness Starterskit

Drie zeer korte, effectieve mindfulness oefeningen die je helpen om meer rust in je leven te integreren.

Speciaal voor mannen die op zoek zijn naar rust in hun hoofd en op een toegankelijke manier met mindfulness willen kennismaken.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.