Wat te doen bij een burnout? Visie van een burnout coach

door | 4 mei 2022

In deze blog deel ik als burnout coach (voor mannen) mijn visie op hoe een burn-out ontstaat en wat je eraan kunt doen.

Volgens de laatste cijfers van TNO hebben jaarlijks 1,2 miljoen werknemers in Nederland last van burn-outklachten; dit komt neer op 16% (zie factsheet TNO). Maar let op: het gaat hier enkel om gerapporteerde klachten; het werkelijke aantal zal dus waarschijnlijk hoger liggen dan dat.

Maar wat is nou een burn-out? Onder wetenschappers bestaat geen overeenstemming hierover, met uitzondering van het feit dat het verwijst naar een mentale of emotionele uitputtingstoestand. En hoewel sommige studies ‘werkgerelateerdheid’ benadrukken in hun definitie van burn-out, hanteren anderen hierin een veel bredere definitie.

Als je puur kijkt naar het woord, dan betekent dit dat je vlammetje gedoofd is. En dit kan inderdaad van vele factoren afhankelijk zijn. Vandaar dat er meestal niet één oplossing of advies in te geven is en bovenal geen quick fix is. Als coach ga ik daarom zeer intuïtief en holistisch te werk; fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. Ik neem hierin zelf de ervaring met meerdere burn-outs mee; ik weet welke factoren kunnen meespelen en vooral wat wel en niet bijdraagt aan herstel.

In deze blog lees je ook dat ik met een specifieke, eigen methode te werk ga hierin en waarom ik dat doe. Het kan zijn dat het alleen werkstress is waar je last van hebt, maar mijn ervaring is dat er vaak veel meer aan de hand is. In mijn optiek is de oorzaak vaak in één van drie categorieën terug te vinden en meestal is het een combinatie hiervan. Dit zijn:

1. Je hebt het simpelweg te druk en er is een disbalans ontstaan tussen spanning en ontspanning.

Yin en Yang zijn niet meer in balans; we zitten teveel in de ‘doe-modus’ en ons lichaam heeft te weinig tijd om te herstellen en ontspannen.

Een klein stukje ’theorie’ hierbij: ons lichaam heeft een sympathisch en een parasympatisch zenuwstelsel. Om het in simpele termen te zeggen is het sympathische deel ons gaspedaal en het parasympatische deel ons rempedaal. De disbalans ontstaat als we ons gaspedaal teveel indrukken en niet meer op het rempedaal duwen. Ons lichaam zegt dan op een bepaald moment: tot hier en niet verder.

Onze gejaagdheid en ons gebrek aan bewustzijn zorgen ervoor dat we continu in ons hoofd zitten, waardoor we de connectie met ons lichaam, lijf en gevoelens zijn kwijtgeraakt. De overload aan prikkels en info die we via social media meekrijgen, alsook de ongezonde voedingsstoffen die we tot ons nemen (denk aan teveel suikers en cafeïne) kunnen deze disbalans bovendien versterken.

2. Je draagt nog spanningen en onrust uit het verleden mee die je gedrag vandaag de dag op een negatieve manier beïnvloeden.

De bekende psychiater Bram Bakker heeft ooit geschreven: “Een burn-out krijg je niet van je werk. Die burn-out krijg je van het weglopen van de stilte. Het medicijn? Naar binnen gaan en je onverwerkte trauma’s en blokkades oplossen”.

Deze quote sluit goed aan bij mijn eigen kijk hierop. Er zit namelijk een reden áchter het feit dat we zo ons best doen, continu willen presteren en onszelf kapot werken. Bij mannen is dit vaak het zoeken van erkenning, bijvoorbeeld van de partner of onbewust nog van de vader. En daarachter kan weer zitten dat we dit als kind te weinig of nooit gekregen hebben. Zo belanden we steeds in dezelfde destructieve patronen.

De oplossing ligt in dit geval dus in de weg naar binnen bewandelen en de daadwerkelijke oorzaak aanpakken. Je shit onder ogen zien dus. Daar bestaan zeer krachtige transformatiemethoden voor waarmee ik je graag help.

Maar de beschermingsmechanismen die we hebben opgebouwd zijn nou juist bedoeld om die pijn niet onder ogen te komen. Daarom is er behoorlijk wat moed en kracht voor nodig.

Je moet dus zó klaar zijn met die onbewuste, ongezonde patronen, dat je bereid bent om all-in te gaan en je pijn volledig onder ogen te zien. Dan kan het helingsproces namelijk beginnen. En uit mijn persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat het absoluut de moeite waard is. Want besef: zonder modder, geen lotus. Je zal dus door deze stukken heen mogen gaan om weer PUUR te worden.

Het mooie is dat je daar niet hard naar op zoek hoeft, niet voor hoeft te graven in je verleden en bovendien niet eens over hoeft te praten. Alles wat geheeld wil worden dient zich namelijk vanzelf aan, precies op de manier en in de hoeveelheid waarop jij het kan verwerken. Je dient alleen het verzet los te laten. En dat is iets wat je kunt leren.

Als je merkt dat dit soort zaken mogelijk in de weg zitten, dan heb je een keuze. Je kunt dus naar binnen gaan en de pijn onder ogen komen. Het alternatief is namelijk dat je in dezelfde cirkels blijft draaien en je leven lang slaaf blijft van je onbewuste patronen. Aan jou de keuze.

3. Je mist een koers en richting in je leven.

Het simpelweg te druk hebben, overprikkeling, continu AAN staan, werkstress en het meedragen van een rugzakje met spanning/onrust zijn dus allemaal mogelijke oorzaken van je burn-out. Maar er is nóg een belangrijke factor die hierin kan meespelen: het missen van een koers en richting in je leven.

Als ik kijk naar mijn eigen herstelproces, dan begon dit met het weer in contact komen met mijn lichaam en gevoelens. Hiervoor heb ik allerlei meditatietrainingen gevolgd en dit vervolgens in mijn leven geïntegreerd. Ik ben daarnaast aan de slag gegaan met het opruimen van de blokkades en trauma’s in mijn systeem. Hiervoor ben ik maandenlang met verschillende coaches en technieken aan de slag gegaan.

Toen ik dit had gedaan, voelde ik me een heel stuk lichter, maar had ik zoiets van: “oké en nu?” Ik merkte dat er nog steeds een bepaalde onrust zat. Ik zat namelijk totaal niet op mijn plek in mijn werk. En als je vastloopt in je baan en bedenkt: “dit wil ik niet meer”, dan komt direct daarna meestal de vraag: “maar wat dan wel?” Vaak zijn we zomaar ergens ingerold en hebben we nooit stilgestaan bij wat we zélf graag willen neerzetten in de wereld.

Zeker als man zijnde hebben we die koers en richting nodig; iets waar ons innerlijk vuur van gaat branden. Zonder dat dooft onze vlam namelijk uit. Dus ook al heb je de eerste twee pijlers op orde, dan nog kan je een zekere onrust ervaren. Want stilstaan en naar binnen keren is noodzakelijk, maar vervolgens mogen we iets gaan creëren of neerzetten in de wereld.

Door echter eerst aandacht aan de andere twee pijlers te besteden, zul je merken dat je dit vanuit een heel andere intentie zal gaan doen. Mijn mening en ervaring is dat mannen hun traditionele kostwinner-rol hierin meer mogen loslaten, waardoor de druk om te presteren afneemt en er ruimte ontstaat voor het vervullen van hun wérkelijke verlangens.

Mijn advies hierin is dus: neem een mentor in de arm die je kan helpen bij het doorlopen van bovengenoemde fasen. Dit is waarom ik mijn eigen 3C-Methode heb ontwikkeld: Connect, Cure en Create. En dit is tevens wat mij onderscheidt van andere coaches; ik neem namelijk alle drie de hierboven genoemde pijlers in ogenschouw.

Een kleine toelichting hierbij nog: meditatie is bijvoorbeeld super, maar als je nog zaken in je rugzakje meedraagt ga je alleen daarmee nooit innerlijke rust bereiken. Heb je die zaken wel opgeruimd, maar mis je een koers en richting, dan heb je eveneens nog een gevoel van onrust. Heb je wél een koers en richting en zijn er bovendien geen trauma’s of blokkades (meer) aanwezig, maar ben je wel veel te druk, zit je constant in de jaagmodus of word je overladen met prikkels, dan heb je dus bij de Connect-pijler wat te doen.

Plan hier een gratis kennismakingsgesprek met me in om te kijken wat de 3C-Methode voor jou kan betekenen.

COMMENTS

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download

Menfulness Starterskit

Drie zeer korte, effectieve mindfulness oefeningen die je helpen om meer rust in je leven te integreren.

Speciaal voor mannen die op zoek zijn naar rust in hun hoofd en op een toegankelijke manier met mindfulness willen kennismaken.

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.